“Creatief zijn en kansen grijpen is nooit verloren moeite”
Gepubliceerd op 24/04/2020 in Service
Door de Coronacrisis switchen heel wat bedrijven naar online verkoop maar wat als je bedrijf net draait om het aanleren van een ambacht? Charlotte Abeloos heeft een keramiekstudio in Antwerpen. Potten draaien op het wiel, glazuren, afbakken in een oven van meer dan duizend graden, … het zijn niet meteen dingen die je thuis kopieert. Of toch? Met online tutorials hoopt Charlotte mensen te inspireren om creatief aan de slag te gaan “en zelf top of mind te blijven, natuurlijk”.
Je opende vorig jaar Sukoon Studio. Hoe kwam je op het idee voor een eigen keramiekatelier?
“Ik was al vijf jaar bezig met keramiek en leefde eerst puur van de verkoop, maar die was heel wisselvallig. Zelf had ik een tijdje in een co-workingspace gezeten in Londen, waar ik heel veel heb geleerd. Zo kwam ik op het idee om een soortgelijk initiatief te starten in Antwerpen. Ik geef lessenreeksen voor beginners, (privé)workshops en tryouts. En vanaf september is het plan om de studio ook open te zetten voor coworking, met mensen die al wat ervaring hebben.”
In één klap vielen alle inkomsten weg waarop mijn businessmodel gebouwd is.
Welke impact heeft de huidige crisis op jouw businessmodel? Wiskunde- of taallessen kun je nog online geven, ik neem aan dat dat met keramiek minder evident is?
“Inderdaad. De studio moest noodgedwongen sluiten, dus vielen in één klap alle inkomsten weg waarop mijn businessmodel gebouwd is. Dat wil zeggen: alles waarmee ik de huur van het atelier betaal, en natuurlijk mijn eigen loon.”
Geen evidente situatie. Hoe heb je gereageerd?
“Het belangrijkste is dat ik top of mind blijf. Ik wil ervoor zorgen dat mijn huidige leerlingen me niet vergeten – en dat hopelijk na de crisis misschien ook nog wat nieuwe mensen hun weg naar de studio vinden. Daarom heb ik een reeks tutorials online geplaatst.”
Voor wie zijn de tutorials bedoeld?
“Zowel voor mijn huidige leerlingen als voor mensen die een creatieve bezigheid zoeken – bijvoorbeeld mensen die technisch werkloos zijn en thuis zitten met kindjes. De tutorials staan gratis op YouTube, wie zijn werkjes achteraf wil glazuren en afbakken, kan dat na de crisis doen. Daarvoor reken ik dan wel een vergoeding.”
Deed je voor de crisis al iets dergelijks? Hoe heb je het aangepakt?
“Mijn verkoopmodel was voordien eigenlijk volledig offline, omdat ik het belangrijk vind dat mensen de sfeer van de studio leren kennen. De tutorials heb ik gewoon zelf opgenomen en gedeeld via social media. Verwacht dus geen professionele videokwaliteit (lacht). In de videootjes leg ik de basics uit. Wie aan de slag wil gaan, kan bij mij de klei aankopen.”
Hoe zorg je ervoor dat alles contactloos blijft?
“Ik ben zelf risicopatiënt dus dat er geen contact is, is voor mij uitermate belangrijk. Ik ga momenteel zelfs niet naar de supermarkt. De verkoop gebeurt op afspraak, en ik leg de klei dan gewoon voor de deur van de studio op het afgesproken uur. Dat lukt perfect.”
Ik ben van nature niet iemand die veel post op sociale media, ik moet altijd heel lang nadenken over wat ik online zet. Maar ik merk nu wel dat het loont.
Hoe bereik je mensen? Gebruik je veel sociale media?
“Voordien gebruikte ik sociale media vooral om reclame te maken. Geen betalende advertenties, maar vooral workshops met influencers. Ik heb gemerkt dat dat voor mij het beste werkt. Ik ben zelf van nature niet iemand die veel post, dus ik moet altijd heel lang nadenken over wat ik online zet. Maar nu dwing ik mezelf om het wat meer te doen en ik merk wel dat die investering opbrengt.
Nu ik zelf meer tijd heb om dingen te maken, post ik daarover en daar komen veel reacties op. Ik heb er elke dag een paar volgers bij. Tsja, deze dagen hebben mensen toch niet veel beter te doen dan door instagram te scrollen (lacht). En zo leren weer nieuwe mensen de studio kennen!”
Je vermeldde net je eigen creaties. Is de gedwongen sluiting voor jou een goede aanleiding om wat nieuwe dingen uit te proberen?
“Ja, door al het werk dat in de studio kroop, kwam mijn eigen werk minder aan bod. Ik kom nu elke dag naar de studio om dingen te maken en te experimenteren, Nu ben ik bezig met een project waar ik al een tijdje mee speelde: keramiek met zand erin verwerkt dat ik op reizen verzameld heb. Maar zo’n collectie maken is een traag proces.
Het kan zijn dat alles pas klaar is als de studio alweer terug open mag ... Daarnaast is het experiment met de tutorials ook wel fijn: het is leuk om mensen dingen te tonen en daarvan de resultaten te zien.”
Welke tips zou je andere ondernemers meegeven die in hetzelfde straatje zitten?
“Als je opportuniteiten ziet om je businessmodel aan te passen, moet je het erop wagen. Dat is nooit verloren moeite, want vaak zijn dat dingen naast je huidige business kunt blijven doen. Ook na de crisis. Ik zie heel wat ondernemers die bijvoorbeeld ineens voedsel aan huis leveren. Het is niet omdat je bar of restaurant weer open is, dat je daarmee moet stoppen. Die extra inkomsten zijn mooi meegenomen, toch?”
Wat zijn de belangrijkste lessen die je zelf uit deze situatie trekt?
“Dat het de moeite loont om creatief zijn en na te denken over nieuwe manieren om je business te runnen en om top of mind te blijven. Je kunt zeker nooit teveel communiceren. Dat is heel belangrijk – zeker naar je huidige klanten. Mensen reageren daar begripvol op.”
Wordt het druk als dit voorbij is?
“Er moeten heel wat lessen ingehaald worden, dus laten we het hopen. Maar alles hangt af van hoe de maatregelen evolueren. We moeten er vooral voor zorgen dat het een veilige omgeving blijft. De grootste moeilijkheid is de onzekerheid. Veel zelfstandigen kunnen twee maanden overleven zonder inkomsten, maar geen vier of vijf. Gelukkig komt de overheid tussenbeide.”
Volg Studio Sukoon op Instagram of neem een kijkje op de website.
Katleen
Efficiënt zijn, da’s mijn dada. Verwacht je aan concrete tips, apps en diensten die het je gemakkelijk maken!