5G: teleoperatie containers bij Novandi

Gepubliceerd op 23/01/2025 in Klanten vertellen

Novandi, Proximus NXT en technologische partners testen een privaat 5G-netwerk via een Proof of Concept. Hiermee bedienen ze op afstand een kraan en vrachtwagen op het multimodale logistieke platform van Novandi in de binnenhaven van Renory (Luik).

5G: teleoperatie containers bij Novandi

Een privaat 5G-netwerk als rode draad

“Het project is ontstaan uit een behoefte vanuit de praktijk”, vertelt Cyrielle Böttcher, Project Manager bij Novandi. “We waren op zoek naar oplossingen om de uitdagingen waarmee we te maken hebben aan te pakken.” Daarom heeft Logistics in Wallonia verschillende partners samengebracht rond Novandi: Proximus NXT, ex9, Seafar en Multitel.

Zo ontstond het Proof of Concept LUSTA 5G (Logistique mUltimodale Sécuritaire Téléopérée & Autonome 5G). Dit project maakt deel uit van de 5G-projectoproep van de FOD Economie, die bedoeld is om innovatie te stimuleren via concrete projecten rond deze mobiele technologie.

Met een privaat 5G-netwerk bedient een operator vanuit een controlepost op afstand een kraan en houdt hij toezicht op een vrachtwagen die autonoom manoeuvres uitvoert op het logistieke platform. Het resultaat? Betere arbeidsomstandigheden, verhoogde veiligheid en een hogere productiviteit.

De partners van Lusta 5G

  • Novandi, specialist in multimodale logistiek, vrachtvervoer en goederenbehandeling.
  • ex9, specialist in de automatisering van de verplaatsingen van opleggers en containers binnen logistieke terminals.
  • Seafar, expert in de ontwikkeling van technologieën voor het beheer van logistieke activa.
  • Multitel, een erkend onderzoekscentrum voor technologische innovaties op het gebied van digitalisering, ten behoeve van het Waalse ecosysteem.
  • Logistics in Wallonia, een competitiviteitspool voor de transport-, logistiek- en mobiliteitssector in Wallonië.
  • Proximus NXT, aanbieder van telecom- en ICT-oplossingen en -diensten ter ondersteuning van digitale transformatie.

Stabiliteit, bandbreedte en lage latentie

Om kranen en voertuigen op afstand te kunnen bedienen, zijn verschillende technologieën nodig. “Communicatie is essentieel om ervoor te zorgen dat de operator een goed overzicht heeft van de ruimte waarin hij werkt en de kraan of het voertuig veilig en efficiënt kan bedienen”, benadrukt Frédéric Renette, 5G Business Development Lead bij Proximus NXT. “Het 5G-netwerk biedt betrouwbaarheid en hoge prestaties om de veiligheid van de operaties te waarborgen, en omdat het een privaat netwerk is, kan alleen Novandi het gebruiken.”

Novandi is een Luikse groep gespecialiseerd in multimodale logistiek, vrachtvervoer en transport. Het bedrijf biedt zijn klanten innovatieve oplossingen en diensten om in te spelen op de uitdagingen van regionale spelers.

5G garandeert stabiliteit en bandbreedte voor het verzenden van informatie, via sensoren en camera’s van het terrein naar de controlekamer. Het zorgt tevens voor een lage latentie (een minimale vertraging tussen het verzenden en ontvangen van gegevens), wat essentieel is voor de reactietijd van de operator, zodat de commando’s in real time bij de vrachtwagen en de kraan aankomen. “Logistieke terminals zijn industriële omgevingen die niet ideaal zijn voor signaaltransmissie. 4G-netwerken en wifi kunnen dergelijke kwaliteitsservice niet bieden”, aldus Stéphane Deketelaere, Head of Signal & Embedded Systems Department bij Multitel.

"Eén schakel optimaliseren in de multimodale logistiek maakt de sector aantrekkelijker ten opzichte van het wegtransport. Door meer klanten aan te trekken, verminderen we het aantal vrachtwagens op de weg."

Cyrielle Böttcher, Project Manager bij Novandi

Synergie tussen verschillende spelers

Elke partner heeft zijn bijdrage aan het project geleverd. Naast het beschikbaar stellen van zijn logistieke platform en infrastructuur, bood Novandi de nodige beperkingen, vereisten en adviezen om ervoor te zorgen dat de oplossing aan de praktijkbehoeften voldeed.

Proximus NXT zorgde voor de connectiviteit door het privaat 5G-netwerk uit te rollen, van de site-analyse voor de plaatsing van de antennes tot de installatie ervan, inclusief het netwerkcentrum. Om een hoge kwaliteitsservice te waarborgen, ontwikkelde Multitel een systeem voor het realtime monitoren van de netwerkkwaliteit van het 5G-netwerk, zodat de werking ervan veilig kan worden voorspeld.

Seafar installeerde een controlesysteem en sensoren op zowel de kraan als op de autonome vrachtwagen van ex9, die is verbonden met het privaat 5G-netwerk. Vervolgens heeft Seafar een controlepost op afstand ingericht en het materiaal en de software aangepast op basis van feedback van de kraanmachinist tijdens de tests. Onze partner ex9 stelde een autonome elektrische vrachtwagen beschikbaar, die dankzij het 5G-netwerk zonder tussenkomst van een kraanmachinist zelfstandig kan rijden en volledig geïntegreerd kan worden met het systeem van Seafar.

Tot slot zorgt Logistics in Wallonia voor de communicatie van de resultaten van het PoC binnen zijn netwerk om de mogelijkheden van 5G in logistieke projecten onder de aandacht te brengen.

Uitdagingen van Novandi

Multimodale logistiek heeft als doel verschillende transportmiddelen te combineren om het verminderen van uitstoot door vrachtvervoer. Novandi zet hierbij sterk in op binnenvaarttransport en vervangt een deel van de vrachtwagens door milieuvriendelijkere schepen. Binnenschepen leveren traditioneel de containers af op het logistieke platform, waar een portaalkraan ze lost. Daarna worden de containers, afhankelijk van hun eindbestemming, naar opslagruimtes of rechtstreeks naar de klant vervoerd.

De Luikse groep staat voor uiteenlopende uitdagingen op het gebied van personeel, economie en veiligheid:

  • Vergrijzing van het personeelsbestand
  • Moeilijkheden bij het aantrekken en werven van ervaren medewerkers zoals kraanmachinisten, wat soms leidt tot onderbrekingen in de dienstverlening
  • Zware werkomstandigheden door weersomstandigheden, isolatie en fysieke belasting
  • Veiligheidsrisico’s bij werken op hoogte en het bedienen van een logistiek platform
  • Concurrentiedruk van het wegtransport, waardoor het moeilijk is om multimodaal transport concurrerend te maken

Betere arbeidsomstandigheden

Dankzij teleoperatie wordt de kraanmachinist een operator die vanuit een controlepost op afstand werkt. Dit verbetert zijn werkomstandigheden, aldus Kevin Vandermeulen, Terminal Manager van Liege Containers Terminals: “De kraanmachinist hoeft niet langer in zijn cabine te klimmen en loopt daardoor minder risico’s. Hij is niet meer afhankelijk van het weer of de schokken van de machine die schadelijk kunnen zijn voor zijn gezondheid. In plaats van voorovergebogen naar beneden te werken, zit hij comfortabel op een ergonomische stoel, en bestuurt hij de kraan met behulp van beeldschermen. Dit maakt het beroep aantrekkelijker en helpt ons om in de toekomst gemakkelijker nieuwe kraanmachinisten aan te trekken.”

“Het levert ook economische voordelen op omdat de kraanmachinist een groot deel van zijn tijd wachtend in de cabine doorbrengt”, merkt Cyrielle op. In de toekomst wil Novandi deze oplossing op meerdere locaties implementeren. Vanuit een centrale controlepost kan een operator flexibel schakelen tussen locaties, afhankelijk van de aankomst van de schepen.

Enzo Salvatore, CTO & Co-Founder van ex9, benadrukt een ander voordeel: de decarbonisatie. “We vervangen een dieselvrachtwagen door een elektrische. Automatisering maakt het ook mogelijk om de verplaatsingen te optimaliseren en het energieverbruik te verminderen.”


Lusta 5G helpt ons in de toekomst om nieuwe kraanmachinisten aan te trekken.

Kevin Vandermeulen, Terminal Manager bij Liege Containers Terminals


Overwinnen van psychologische, operationele en technologische uitdagingen

Bij een PoC van deze omvang moeten de partners wendbaar en flexibel zijn. Psychologisch gezien moest Novandi de interne teams overtuigen van het belang en de meerwaarde van de oplossing. Op organisatorisch vlak moest de Luikse groep ervoor zorgen dat het personeel beschikbaar was en de communicatie tussen kraanmachinisten en ingenieurs goed verliep, zodat iedereen elkaar begreep.

“Het is essentieel om de technologische wereld te verbinden met de operationele realiteit”, verduidelijkt Louis-Robert Cool, CEO van Seafar. “Enerzijds moeten de vereisten, technologische innovaties en ingenieurs worden samengebracht, en anderzijds de praktische behoeften en operationele beperkingen van het terrein.”

“Of het nu gaat om de connectiviteit of de teleoperatie van de kraan en de vrachtwagen, het combineren van verschillende technologieën is op zich al een uitdaging”, voegt Frédéric toe. “Een nieuwe technologie integreren op oudere kranen is geen gemakkelijke taak als je een optimaal veiligheidsniveau wilt behouden.”

"De uitdagingen op het gebied van connectiviteit liggen zowel op het vlak van prestaties, dekking, veiligheid als de moeilijkheid om zo'n logistieke omgeving te dekken."

Frédéric Renette, 5G Business Development Lead bij Proximus NXT

De hele logistieke sector profiteert mee

“Het concept is gevalideerd. We zijn van het idee overgestapt naar de implementatie en technische verfijningen om tot een functionele oplossing te komen”, zegt Frédéric. “Hoewel de oplossing nog niet volledig operationeel is in industriële omgevingen, hebben we de mogelijkheden goedgekeurd en weten we hoe we het PoC naar een operationele en commercieel beschikbare fase kunnen brengen.”

Stéphane benadrukt dat er geen obstakels zijn naar voren gekomen: “De juiste actoren zijn betrokken en we zijn op de goede weg naar industrialisatie. Dit PoC biedt een vrij duidelijke routekaart voor de toekomst.”

“Het optimaliseren van één schakel in de multimodale logistiek maakt de sector aantrekkelijker en competitiever ten opzichte van het wegtransport. Door meer klanten aan te trekken, verminderen we het aantal vrachtwagens op de weg”, besluit Cyrielle.

Wat kan 5G voor uw business betekenen?

5G-technologie revolutioneert allerlei sectoren met ultrasnelle, hoogwaardige connectiviteit en verbeterde beveiliging. Ontgrendel nieuwe kansen, verbeter uw efficiëntie en blijf voorop in een snel veranderende digitale wereld.

Ontdek meer over 5G