Groep Autoveiligheid migreert naar 2 datacenters

Gepubliceerd op 27/04/2022 in Klanten vertellen

Een keuringsbewijs afleveren of een rijexamen afnemen? Dat gebeurt bij Groep Autoveiligheid met applicaties die altijd beschikbaar zijn. De groep ontdubbelt zijn hardware in twee datacenters van Proximus.

Groep Autoveiligheid migreert naar 2 datacenters

Groep Autoveiligheid voert in Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant jaarlijks de technische keuring van 1,8 miljoen voertuigen uit. De groep beheert naast zijn achttien keuringsstations ook zes examencentra. Per jaar vinden daar zowat 200.000 examens plaats voor het behalen van een rijbewijs. Groep Autoveiligheid telt zevenhonderd medewerkers. Een IT-team van tien medewerkers – gevestigd bij de centrale diensten van de groep in Geel – zorgt daarbij voor de nodige ondersteuning.

Een uitval van systemen is voor ons geen optie. De mensen rekenen erop dat ze tijdig hun voertuig kunnen laten keuren.

Rudi Op de Beeck, CIO bij Groep Autoveiligheid

Anticiperen op stroomtekorten

De data en applicaties van de groep kregen tot voor kort onderdak in het eigen datacenter in Geel. “Elke winter horen we de berichten over dreigende stroomtekorten, het bijhorende afschakelplan en in het algemeen andere risico’s”, zegt CIO Rudi Op de Beeck.

“Mocht ons datacenter daardoor uitvallen, dan zouden onze vestigingen maar heel beperkt verder kunnen werken.” De hoge beschikbaarheid van applicaties is belangrijk, niet alleen voor de eigen activiteiten, maar meer algemeen voor de dienstverlening aan de burger. “Mensen maken hun afspraak voor een examen online. Of ze willen tijdig met hun auto naar de keuring. Dat zijn toepassingen die niet mogen uitvallen.”

Redundante datainfrastructuur

Groep Autoveiligheid onderzocht in eerste instantie de mogelijkheden om de eigen datacenterinfrastructuur zelf te ontdubbelen en zo de constante beschikbaarheid van data en applicaties te garanderen. Het bleek echter allesbehalve evident om dat in de praktijk te realiseren. De vestigingen van Groep Autoveiligheid zijn al langer met elkaar verbonden via Proximus Explore. Het lag daarom voor de hand om ook bij Proximus te informeren naar een mogelijke oplossing.

Data blijft in België

“We wilden overstappen op een formule met twee fysiek gescheiden datacenters”, zegt Rudi Op de Beeck, “in België en liefst niet te ver uit onze buurt.” Het bedrijf ging bij diverse datacenters op bezoek, maar vond de best passende oplossing uiteindelijk bij Proximus. “Uiteraard speelde de prijs mee, maar voor ons gaf vooral de geboden kwaliteit en de expertise van het team de doorslag.”

Twee racks, twee datacenters

De datacenters van Proximus zijn fysiek van elkaar gescheiden en onderling met een 10 Gbit-connectie verbonden. Ze zijn bovendien allebei op het Explore-netwerk aangesloten, wat voor Groep Autoveiligheid een belangrijke voorwaarde was. “Een deel van onze hardware was intussen aan vervanging toe”, gaat Rudi Op de Beeck verder. “Die nieuwe hardware bevindt zich nu in twee racks bij Proximus, één per datacenter.” Aan de migratie ging een grondige voorbereiding en planning vooraf. “Het projectteam van Proximus speelde kort op de bal, wat ons toeliet de migratie binnen vijf maanden af te ronden.”

Het projectteam van Proximus speelde kort op de bal, wat ons toeliet de migratie binnen vijf maanden af te ronden.

Rudi Op de Beeck, CIO bij Groep Autoveiligheid

De combinatie van nieuwe hardware en de grotere bandbreedte zorgt ervoor dat alles sneller verloopt. “De medewerkers in de vestigingen voelen dat ook echt”, zegt Rudi Op de Beeck. “Maar eigenlijk was het ons in de eerste plaats om de redundantie te doen. Onze data en applicaties zijn actief/actief ontdubbeld in de twee datacenters. Dat zorgt voor een heel hoge beschikbaarheid. Tot nu toe is er nog geen uitval geweest.” Mocht er zich een onderbreking voordoen in één van de datacenters, dan neemt het andere automatisch over.

Hoge beschikbaarheid essentieel

“Die failover hebben we trouwens grondig getest”, legt Rudi Op de Beeck uit. “We spelen op zeker.” En terecht. Wanneer de toepassingen in de keuringscentra niet zouden werken, zouden er onmiddellijk lange files ontstaan. “Dat is voor ons geen optie. De mensen rekenen erop dat ze tijdig hun auto kunnen laten keuren. Of stel je voor dat we een dag geen examens kunnen afnemen, terwijl mensen erop rekenen hun rijbewijs te behalen. Nee, we zien de investering in een ontdubbelde infrastructuur niet als een overbodige luxe. Die hoge beschikbaarheid is voor ons essentieel.”

Rudi Op de Beeck studeerde wiskunde-informatica aan de Universiteit Antwerpen. Sinds 2005 is hij CIO bij Groep Autoveiligheid.

Bekijk de datacenter-oplossingen

Experts

Onze experten houden u op de hoogte van de laatste nieuwtjes en trends voor ICT professionals.

Andere artikels van Experts