IoT-sensoren meten kwaliteit van wegdek
Gepubliceerd op 03/11/2021 in Klanten vertellen
Stoort u zich in uw wagen soms aan slechte wegen? ASAsense ontwikkelde ‘Roads’: sensorunits waarmee steden en gemeenten de kwaliteit van hun wegen goedkoop in real time kunnen monitoren. Proximus tekent voor de connectiviteit en het beheerplatform.
Bestaande wegmonitoring kost handenvol geld
Zaakvoerder/CEO van ASAsense Thomas Weyn: “Steden en gemeenten hebben doorgaans te weinig eigen middelen of tools om de kwaliteit van hun wegen te monitoren. De laserscanners en Close Proximity (CPX)-trailers die de federale overheid en de gewesten gebruiken, zijn voor hen onbetaalbaar. Ze vragen ook een constante inzet van 2 personen die met de wagens rondrijden. Steden en gemeenten gaan nu voort op klachten van hun inwoners en visuele inspecties door personeel dat vaak niet is opgeleid om kwaliteitsvermindering van wegen te herkennen.”
Geboren uit wetenschappelijk onderzoek
“Het idee van een kleine, goedkope IoT-versie van de CPX-metingen was er al. De technologie werd uitgewerkt in het MobiSense-project waar onder andere ook UGent, Universiteit Antwerpen, KU Leuven, Be-Mobile en Qweriu bij betrokken waren. Naast het geluid wilden we ook trillingen meten en exact weten waar er problemen met het wegdek zijn. Toen het onderzoeksproject afliep, hebben we met ASAsense de sensorunits nog verfijnd.”
Realtimemetingen van trillingen en geluid
“Elke sensorunit heeft een gps om de locatie te bepalen, een microfoon om het bandengeluid te meten en een accelerometer om de trillingen te meten. Om zuivere metingen te krijgen, worden beïnvloedende factoren zoals de temperatuur, de snelheid en het geluidsspectrum van de wagen automatisch berekend en gefilterd. Alle data worden 1 keer per seconde naar onze server gestuurd. Dankzij de tientallen sensoren zijn die even nauwkeurig als die van de dure hoogtechnologische systemen voor wegeninspectie.”
Gezocht: partner om IoT-plannen in de praktijk te brengen
Via een collega kwam Thomas Weyn bij Proximus terecht. Advisor Analytics, Things & Applications Luc Albrecht: “ASAsense wilde testen uitvoeren met simkaarten en weten hoe ze hun toestellen konden connecteren. Maar IoT is meer dan simpelweg zorgen voor simkaarten alleen. Daarom toonden we aan hoe de metingen van de voertuigen kunnen doorstromen naar de juiste applicaties, hoe we de communicatie tussen de hardware en de app beveiligen en wat er op dat vlak te leren valt uit gelijkaardige projecten.”
“We demonstreerden ook de mogelijkheden van ons Cockpit-platform opdat ASAsense het beheer en de controle behoudt. De cockpit geeft een zicht op het gedrag, het verbruik en de levensduur van de sensorunits, de activering en stopzetting van de simkaarten en de facturatie en kostenrapportering.”
De tientallen IoT-sensoren zijn even nauwkeurig als die van dure hoogtechnologische systemen voor wegeninspectie.
Thomas Weyn, zaakvoerder/CEO ASAsense
Ervaring in IoT en M2M doorslaggevend
Thomas Weyn: “Daarom kozen we ook voor Proximus. Hun ervaring in IoT en M2M-systemen is duidelijk, en Cockpit is een heel handig platform om de data en de sensoren op te volgen. Dat hadden andere providers niet. Ook de dekking van het Proximus-netwerk speelde mee in onze beslissing.”
Complexiteit van IoT
Luc Albrecht: “IoT-projecten kunnen best complex zijn, vooral qua connectiviteit en veiligheid. Het gaat om meer dan alleen de technologie en de toestellen. De hardware moet worden ingesteld en veilig met het netwerk en de software communiceren. Ook de bijbehorende service speelt een sleutelrol. Bij ASAsense moesten bijvoorbeeld ook de simkaarten en de sensorunits met elkaar verbonden worden.”
Impact van technologie
“We zien vaak dat bedrijven zich op een technologie focussen zonder de evoluties te volgen. Dat heeft een impact op hun hele IoT-verhaal, van hardware tot communicatie. Technologieën zoals artificiële intelligentie (AI), machine learning (ML) en de geëvolueerde gprs leggen de weg naar betere versies van hun IoT-toepassingen en nieuwe projecten en services open.”
5G: mogelijkheden voor de toekomst
En wat met 5G? Thomas Weyn: “Op dit moment genereert elke sensorunit 50 tot 100 MB aan data per maand. We hebben die snelheden en lage latentie nog niet nodig. Omwille van de privacy zit er ook vertraging op het doorsturen van onze data. Maar ik zie wel mogelijkheden.” Iets wat Luc Albrecht bevestigt: “Ik denk aan digitale communicatie via sms, sociale media of WhatsApp met de steden en gemeenten. 5G en zijn verhoogde netwerkcapaciteit zorgen er ook voor dat veel meer toestellen en sensoren met elkaar verbonden kunnen worden en gelijktijdig data kunnen versturen.”
IoT-sensoren in gewone wagens
De Roads-sensoren van ASAsense worden gemonteerd in de autokoffers van mensen die veel in de eigen gemeente op de baan zijn, zoals gemeentepersoneel, dokters en taxis. Hoe meer de weg verslijt, hoe meer lawaai de sensoren oppikken. En hoe meer scheuren, oneffenheden en putten, hoe meer trillingen.
Steden en gemeenten brengen zo na verloop van tijd de kwaliteit van al hun wegen perfect in kaart, gebaseerd op objectieve metingen. Dat laat hen toe om tegen een lage kostprijs op het meest effectieve moment elke weg een nieuw leven te geven. Roads maakt ook preventief onderhoud mogelijk, wat veel sneller gaat en goedkoper is dan bijvoorbeeld een heraanleg.
ASAsense is een spin-off van de Universiteit Gent. Hun focus lag in het begin op slimme geluidsmeters. Met Roads ontwikkelden ze sensorunits waarmee steden en gemeenten het geluid en de trillingen van het wegdek meten om de kwaliteit van hun wegen in het oog te houden.
Thomas Weyn is zaakvoerder/CEO van ASAsense, een bedrijf dat slimme sensoren ontwikkelt om geluid en trillingen te monitoren.
Luc Albrecht werkt al sinds 1998 voor Proximus. Als advisor staat hij bedrijven bij in digitalisering door onder meer advies te geven over de mogelijkheden van IoT en Analytics.
One
One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen.