Proximus wil jouw identiteit verifiëren om meerdere redenen:
- Om je de door jou gevraagde diensten te kunnen aanbieden. Proximus moet zijn klanten inderdaad correct kunnen identificeren om een contractuele relatie te kunnen aangaan, de klant de diensten te verlenen, deze diensten uiteindelijk fysiek te installeren, de klant te factureren en de klant te contacteren voor administratieve doeleinden.
- Om fraude, phishing en identiteitsdiefstal te bestrijden (iemand die zich voordoet als jezelf en een product in je naam koopt). Proximus wil voorkomen dat er valse identiteiten worden gebruikt om diensten te bestellen die nooit betaald zullen worden. Proximus wil je ook beschermen tegen misbruik van je identiteit om te vermijden dat je slachtoffer wordt van iemand met slechte bedoelingen die producten of diensten probeert te bestellen in jouw naam. Om deze redenen dient de identificatie zo grondig te gebeuren.
- Om, zoals alle aanbieders van elektronische communicatiediensten, te voldoen aan de wettelijke verplichting om de klanten te identificeren voor de gerechtelijke en andere bevoegde autoriteiten. Proximus heeft, net als alle andere aanbieders van elektronische communicatiediensten, de wettelijke verplichting om zijn klanten te identificeren. Dit staat in de Wet elektronische communicatie van 13 juni 2005 en in de koninklijke besluiten van 19 september 2013 en 27 november 2016. Proximus heeft de wettelijke verplichting om jouw rijksregisternummer te registreren in een aparte databank die moet worden bewaard voor de bevoegde autoriteiten. Proximus zelf mag jouw rijksregisternummer niet gebruiken.
- Een database van goede kwaliteit hebben om je op de hoogte te houden van de producten en diensten van Proximus via verschillende communicatiekanalen zoals e-mail, sms, telefoon, post, online- en tv-reclame. Proximus zal proberen zijn communicatie zoveel mogelijk aan te passen aan jouw persoonlijke behoeften, bijvoorbeeld op basis van leeftijd, geslacht en woonplaats. Het nummer van je identiteitsbewijs helpt ons om jou uniek te identificeren in de klantendatabase en het creëren van dubbele accounts voor een en dezelfde klant te vermijden. Je hebt uiteraard het recht om het gebruik van jouw gegevens door Proximus te weigeren om je commerciële informatie toe te sturen. Je kan in deze FAQ meer informatie vinden over hoe je je moet afmelden voor dergelijke berichten.