Drie ondernemers enthousiast over hun sociale-mediacoaching

Gepubliceerd op 07/01/2021 in Events & activiteiten

Vooral sinds de lockdown zijn de sociale media een essentieel communicatiemiddel voor Belgische kleine ondernemingen en zelfstandigen. Deze drie ondernemers wonnen dankzij Proximus tien dagen ‘social media sitting’. Zij kregen advies en begeleiding van drie buitengewone influencers.

Drie ondernemers enthousiast over hun sociale-mediacoaching

Als ondernemer moet je in 2021 koelbloedig, vastberaden en … competent zijn. Een doeltreffende website die hoog scoort in de zoekmachines is niet langer voldoende. Je hebt ook competenties nodig om je business op de sociale media te laten schitteren. Daarom lanceerde Proximus eind november de actie Social Media Sitters. Het doel was eenvoudig: zelfstandigen helpen om de sociale media efficiënt in te zetten voor hun zaak.

De hoofdprijs van de actie? Deskundige coaching door een trio uitzonderlijk begaafde influencers: LucieNieuw venster (15k volgers), LaurentineNieuw venster (52k volgers) en CeliaNieuw venster (25k volgers). De laureaten waren diëtistenpraktijk Jo Mons in Zottegem, Parachute Jump Stores in Brussel en landbouwbedrijf Verhulst in Luik. Na afloop waren deze drie ondernemers in de wolken. Zij merkten hoe professioneel toegepaste sociale media niet alleen hun naambekendheid, maar ook hun omzet een enorme boost kunnen geven.

1. Diëtiste Jo Mons, gecoacht door Laurentine

Van face-to-face-gesprekken naar videobellen en webinars … de lockdown heeft de vertrouwde werkwijze van diëtistenpraktijk Jo Mons in ZottegemNieuw venster grondig veranderd.

“Dus toen ik kon deelnemen aan de wedstrijd en ook nog coaching won, was dat voor mij als een geschenk uit de hemel”, zegt Jo. “Wij zaten bijvoorbeeld niet op Instagram. Ik kan je vertellen dat alle tips en tricks van een influencer van het kaliber van Laurentine ons enorm veel hebben bijgebracht. Zij leerde ons bijvoorbeeld hoe belangrijk het is om regelmatig iets te posten”. Ook de Facebook-pagina van het bedrijfNieuw venster schakelde in een hogere versnelling.

Coach LaurentineNieuw venster was na afloop tevreden. Zij had Jo Mons getoond hoe je sociale media ideaal inzet voor commerciële doeleinden: “Wees interactief. Post interessante content en doe niet te veel aan hard selling. Zorg dat je communicatie consistent en coherent is. Ik vind een grafisch verzorgde vormgeving ook belangrijk, volgens mij een belangrijke meerwaarde als je de sociale media begint te gebruiken, met veel groeipotenteel”.

2. Parachute Jump Stores, gecoacht door Lucie

Jean-Paul Becker is al 35 jaar eigenaar van twee Parachute Jump Stores in Brussel. Hij geeft toe dat hij bang was voor de toekomst van zijn zaak bij de eerste lockdown in de lente van 2020. Maar hij bleef niet bij de pakken zitten en, aangespoord door zijn kinderen, ontwikkelde hij een sociale-mediastrategie. De juiste beslissing, zo bleek achteraf: “Ik vond deze wedstrijd onmiddellijk heel interessant, want ik had nog nooit samengewerkt met een influencer. De hashtag-strategie van LucieNieuw venster was duidelijk een voltreffer."

Het aantal websitebezoekers en volgers zit in de lift. “Ik heb onder andere geleerd hoe ik onze Facebook-paginaNieuw venster kan koppelen aan ons Instagram-accountNieuw venster. Deze ervaring is voor mij positief over de hele lijn!"

3. Landbouwbedrijf Verhulst, gecoacht door Célia

Landbouwbedrijf VerhulstNieuw venster, dat werd opgericht door de opa van Jean-Paul Verhulst, produceert lokale aardappelsoorten en verkoopt ze via de korte keten rechtstreeks aan consumenten uit Luik en omgeving. Tijdens de eerste lockdown schoot de verkoop de hoogte in. Toen Jean-Paul deelnam aan de wedstrijd stelde hij hoge verwachtingen in de social media sitting door Célia. Hij werd niet teleurgesteld: “Eigenlijk hoopte ik dat ze me bij het handje zou nemen en me stap voor stap zou tonen hoe ik online sterker aanwezig kon zijn”.

CéliaNieuw venster leerde het landbouwbedrijf hoe je een Instagram-accountNieuw venster aanmaakt en met welke fototechnieken je scoort op de sociale media. Het resultaat bleef niet uit: “Ik heb Jean-Paul onder andere aangeraden om grappige foto’s van de boerderijdieren te posten, van de koeien en de hond die helpt om aardappelen te sorteren. Op Instagram mag je gerust creatief te werk gaan. Jean-Paul heeft mij al laten weten dat hij lovende reacties ontvangt van zijn volgers.” Taak volbracht!

Social Media Sitters, de aftermovie

De Social Media Sitters-actie was zowel voor onze ondernemers als onze influencers een boeiend en verrijkend avontuur. Ontdek in deze video waarom iedereen na afloop tevreden was.

Je zaak digitaliseren? Natuurlijk lukt je dat!

Wil jij je winkel of beroepsactiviteit digitaliseren als een pro? Onze webinars helpen je om alle aspecten beter te begrijpen en in de praktijk te brengen voor je eigen zaak.

Ontdek alle tips en tricks

Proximus Business

Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s

Andere artikels van Proximus Business