Degroof Petercam's antwoord op IT-vaardighedentekort
Gepubliceerd op 21/12/2023 in Klanten vertellen
Bedrijven worstelen met de IT skill gap: er is een groot tekort aan IT-profielen op de arbeidsmarkt. Bank Degroof Petercam haalt een deel van de benodigde expertise daarom in huis via consultancy.
Uit een Beltug onderzoek blijkt dat in 44% van de bedrijven (grote en middelgrote bedrijven van meer dan 250 werknemers) de IT skill gap een invloed heeft op hun IT-projecten. Hoe schat u deze trend in in uw organisatie?
“Wij zijn zelf geen IT-bedrijf, maar we herkennen die trend duidelijk”, zegt Steven Claes, manager van het IT Service Center van Bank Degroof Petercam. “Ook voor ons is het een uitdaging om mensen te vinden, met name rond cloud en security. IT-vacatures staan gemiddeld drie tot zes maanden open. Een bijkomende moeilijkheid is dat nabijheid in onze branche belangrijk is. Als bank willen we dicht bij onze klanten staan. Projecten outsourcen aan experten uit verre landen, biedt voor ons geen oplossing.”
Partnerrelatie met diepgang
Bank Degroof Petercam schakelt daarom partners in die de gevraagde expertise bieden, zoals Proximus NXT en Proximus-dochter Telindus Luxemburg. “We vinden het belangrijk om onze relatie met die partners verder uit te diepen. Tegelijk blijven we uiteraard ook zelf de markt verkennen en ons rekruteringsnetwerk groter maken. De verhouding tussen interne medewerkers en externe consultants bedraagt ongeveer 50/50, afhankelijk van de lopende projecten. Bij IT-outsourcing binnen de bankensector speelt ook de regelgeving door de lokale regulatoren een belangrijke rol.”
Dat een bedrijf als Bank Degroof Petercam ervoor kiest met partners te werken, is toe te schrijven aan de groeiende complexiteit binnen de diverse IT-domeinen. “Op het vlak van security, bijvoorbeeld, is het gewoon onmogelijk om zelf alle evoluties op de voet te volgen en de expertise voor al die nieuwe elementen binnen het eigen team te ontwikkelen.” Tegelijk kan een bank zich op het vlak van security geen compromissen veroorloven. “Voor wat we niet zelf kunnen, rekenen we daarom op de expertise van partners.”
Het is onmogelijk om alle nodige IT-expertise in eigen huis te ontwikkelen.
Steven Claes, manager van het IT Service Center bij Bank Degroof Petercam
Horizontale carrièrekansen
Uit het onderzoek ‘Skills gap analysis’ blijkt dat 79% van de respondenten denkt dat het goedkoper is om huidige medewerkers te ‘reskillen’ dan nieuwe medewerkers aan te nemen. Toch is de meest populaire maatregel om de skill gap te dichten hiring. Hoe zou u dat verklaren?
“Veel hangt af van de bedrijfscultuur”, zegt Steven. “Mensen focussen nog te vaak op een verticale carrière. Bij de bank zetten we net sterk in op interne jobmobiliteit.” Zo beweegt de loopbaan van medewerkers ook horizontaal, tussen verschillende inhoudelijke domeinen. “Het lijkt makkelijker om extern iemand te zoeken voor een specifieke functie, terwijl de oplossing zich vaak al in eigen huis bevindt.”
Aan die interne rekrutering zijn bovendien heel wat voordelen verbonden. “De medewerker kent de organisatie en de cultuur van het huis al.” Steven is ervan overtuigd dat interne mobiliteit op termijn de betere oplossing biedt. “Maar de organisatie moet er natuurlijk ook klaar voor zijn. De medewerkers moeten weten wat er mogelijk is. Wij ondersteunen dat onder meer met een interne jobmarkt. En we organiseren interne opleiding, bijvoorbeeld rond cloud en security, ook voor medewerkers zonder typische IT-achtergrond.”
Mensen focussen nog te vaak op een verticale carrière, terwijl er ook heel wat horizontale loopbaankansen zijn.
Steven Claes, manager van het IT Service Center bij Bank Degroof Petercam
Aandacht voor soft skills
Bij bedrijven die reskilling-programma’s geïmplementeerd hebben, neemt de gemiddelde werknemerstevredenheid met 60% toe (bron: McKinsey Global Survey). Welke reskilling-programma’s bieden jullie aan?
“Dat is zeker het geval”, zegt Steven. “Wanneer we bij onze medewerkers peilen naar hun tevredenheid, blijkt altijd weer hoe belangrijk ze opleiding en training vinden. We zetten sinds twee jaar nog sterker in op opleidingskansen voor interne IT-medewerkers.” Die opleidingen richten zich zowel op technische competenties als rond soft skills. “We erkennen het belang van beide types vaardigheden, met heel wat aandacht voor communicatie, samenwerking en een agile manier van werken.”
Bank Degroof Petercam hanteert daarbij Prosci ADKAR, een model voor het beheer van verandering dat veel aandacht voor het menselijke aspect. “Het gaat erom de mensen mee te nemen in een traject, maar daarbij ook oog te hebben wat zij zelf belangrijk vinden.” Met name bij de jongere generaties medewerkers – die meer dan ooit gericht zijn op de purpose van hun job – is die aanpak nuttig. “Het geeft mensen zin om bij de bank te komen werken. Continue reskilling zal in de toekomst alleen maar aan belang winnen.”
Degroof Petercam is een vooraanstaand investment house met Belgische roots dat kan bogen op meer dan 150 jaar geïntegreerde financiële expertise.
Steven Claes, is manager van het IT Service Center van Bank Degroof Petercam.
Ontdek hoe Liantis een antwoord biedt op de skill gap.
Uw bedrijf is constant in verandering. Laat u begeleiden met de juiste ICT expertise bij het uitvoeren van uw vernieuwde bedrijfsprocessen.
Experts
Onze experten houden u op de hoogte van de laatste nieuwtjes en trends voor ICT professionals.