Checklist verhuis: wat moet ik in orde brengen?
Gepubliceerd op 01/05/2024 in Gouden tips van…
Bij het veranderen van adres komt een pak administratieve rompslomp kijken. Helaas, maar het is niet anders. Daarbij is het al snel gebeurd dat je iets of iemand over het hoofd ziet. Wie verwittig je als eerste bij een verhuis en op welk moment? Wij zetten het allemaal op een rijtje, zodat je hierover alvast niet meer hoeft te stressen.
1. Je adres wijzigen bij de gemeente
Ga binnen de acht werkdagen na de verhuis langs bij de dienst bevolking van je nieuwe woonplaats. Of stuur een mailtje, waarin je je naam en rijksregisternummer zeker vermeldt. Je nieuwe gemeente brengt dan je oude gemeente op de hoogte. Maar ook als je binnen je gemeente verhuist, moet je dat melden. Vergeet ook zeker het inschrijvingsdocument van je auto niet, want ook hierop moet je adres worden aangepast. En vraag een eventuele parkeerkaart aan. Na de melding bij de gemeente komt een wijkagent langs om de verhuis vast te stellen.
In de meeste gevallen worden tegelijk ook verschillende officiële instanties over de verhuis geïnformeerd, zoals het ziekenfonds en het kinderbijslagfonds. Houd dat echter goed in het oog, want er kan al eens iets foutlopen.
2. Je post laten doorsturen
Zeker tijdens de eerste maanden na je verhuis, zal je merken dat er hier en daar nog steeds mensen zijn die je nieuwe adres niet kennen. De meest handige oplossing is om Bpost rechtstreeks te laten doorsturen. Op die manier val je er de nieuwe bewoner niet mee lastig. Je post wordt gedurende vier maanden na je verhuis voor je doorgestuurd naar je nieuwe adres.
3. Je werkgever
Misschien had je hier nog niet eens bij stilgestaan. Maar je moet dus zelf je baas verwittigen als je verhuist. Hij of zij heeft namelijk je adres nodig. Niet alleen voor het opsturen van brieven, maar ook voor het berekenen van je kosten voor woon-werkverkeer en het regelen van een treinabonnement.
Ben je werkzoekende? Dan moet je de VDAB zeker een mailtje sturen, waarbij je je nieuwe adres doorgeeft.
4. De aanbieders van water, elektriciteit en gas op de hoogte brengen
Laat zo’n twee weken voor de verhuis alvast iets weten aan de leveranciers van je nutsvoorzieningen. Op die manier wordt alles zeker op tijd in orde gebracht. Vul samen met de nieuwe bewoners van je huidige woning én de vorige bewoners van je nieuwe woning een overnamedocument voor energie en eentje voor water in. Daarop staan de meterstanden die je nodig hebt voor je eindafrekening. Stuur dat document mee op naar de leverancier.
5. Je telecom-operator
Breng ons (of je andere aanbieder van internet, vaste telefoon en/of tv) zo’n drie tot vier weken voor de verhuis op de hoogte. Bij Proximus vraagt een overdracht letterlijk een paar klikken, maar we plannen tegelijk ook een technicus in om op je nieuwe adres alles te installeren.
Voor je gsm-abonnement is het zelfs nog eenvoudiger. Daar moet je gewoon even online de adreswijziging doorgeven, vlak voor de verhuis zelf.
Wil je nog wat meer info? Check dan zeker even onze speciale verhuispagina.
6. Je bankgegevens en verzekeringen aanpassen
Ga langs bij het dichtstbijzijnde kantoor van je bank, om alle administratieve aanpassingen te laten doen en je identiteitskaart eventueel opnieuw te laten inlezen. Op die manier is alles meteen geregeld en komt alles via het juiste adres tot bij jou. Bijvoorbeeld wanneer je bankaart moet worden vervangen.
Vergeet zeker niet om bij je verzekeraar een juiste polis af te sluiten voor je nieuwe woning, maar ook om het adres van je andere verzekeringen aan te passen, zoals die voor je wagen. Zet je verzekering echter niet te vroeg stop, zodat je huidige woning ook nog steeds verzekerd is tijdens de laatste dagen voor je verhuis.
7. Je huisarts
Verhuis je naar een andere regio in Vlaanderen? Dan moet je huisarts het medisch dossier altijd doorsturen naar je nieuwe arts. Laat hem of haar dus op tijd iets weten. Doe dat ook als je bij specialisten in behandeling bent, zoals een fysiotherapeut, dermatoloog of gynaecoloog.
8. Denk aan je huisdieren
Heeft je kat of hond een microchip? Denk er dan ook even aan om de adreswijziging in de centrale database voor geïdentificeerde dieren te laten doorvoeren. Een kleine moeite, die je heel wat ellende bespaart als het later toch nuttig zou blijken.
9. En vergeet je abonnementen niet!
Het is natuurlijk net zo fijn dat je krant in de juiste bus valt. Of dat de bezorger van je maaltijdbox voor de juiste deur staat. Stuur dus zeker naar al deze bedrijven ook even een mailtje, via de supportdienst. Of bekijk even op de website hoe je een adreswijziging doorgeeft.
En om ook in je nieuwe woning van het snelste internet te genieten, is eer natuurlijk Flex! Dit pakket biedt je een onbeperkte internetverbinding thuis, een mobiel abonnement naar keuze en toegang tot 80 tv-zenders én de Pickx-applicatie.
Ben je al klant? Verhuis je Flex-pack dan zonder zorgen naar je nieuwe adres!
Nog geen klant? Haal nu Flex in huis en geniet meteen na je verhuis van snel internet en heel wat tv-zenders.
Sophie
Het web en apps, dat zijn m’n grootste passies. Yep, ik hoor ook bij de FOMO-club. Je zal me dus nooit zonder m’n smartphone zien! #friends #family #travels #web #popculture #graphicdesign #art #fun